- Een elektrische fiets kan volgens het Europees Hof van Justitie niet gezien worden als een motorvoertuig.
- Dit betekent dat een bestuurder van een e-bike automatisch rechte heeft op schadevergoeding bij een botsing met een auto.
- Ook is er geen plicht om bij een e-bike een motorrijtuigenverzekering af te sluiten.
- Lees ook: Amsterdam kijkt naar snelheidswaarschuwing e-bikes: in theorie kan gemeente via mobiele verbinding stroomtoevoer automatisch verlagen
Een elektrische fiets is geen motorvoertuig, heeft de het Europees Hof van Justitie bepaald. In veel EU-landen heeft een elektrische fietser dus ook automatisch recht op schadevergoeding als de bestuurder bijvoorbeeld in botsing komt met een auto.
Elektrische fietsers veroveren de laatste jaren in hoog tempo de openbare weg, maar hun status is soms nog onduidelijk. Dat speelde op na een fataal afgelopen verkeersongeluk bij het Belgische Brugge. De bestuurder van een elektrische fiets werd geschept door een auto, raakte zwaargewond en overleed later in het ziekenhuis.
Betrokken verzekeraars verschilden van mening over wie moest opdraaien voor de schade en de zaak kwam uiteindelijk bij het Europees Hof van Justitie terecht.
Geen plicht voor afsluiten motorrijtuigenverzekering bij gebruik elektrische fiets
Een elektrische fiets met trapondersteuning komt pas op gang door spierkracht, constateert de hoogste Europese rechter. Dat onderscheidt zo’n fiets van motorvoertuigen, die alleen mechanisch worden aangedreven. Wie ermee in botsing komt, loopt normaliter ook veel minder letsel en schade op dan wie een auto, motorfiets of vrachtwagen tegenover zich vindt, stelt het hof in Luxemburg.
Elektrische fietsers hoeven daarom ook niet de verplichte motorrijtuigenverzekering af te sluiten, brengt het hof in herinnering.
Nederland merkt elektrische fietsen die maximaal 25 kilometer per uur halen aan als zogeheten zwakke verkeersdeelnemers. Een fiets die harder kan, geldt als een snorfiets en dus als een motorvoertuig.